Artikkelen er mer enn ett år gammel

– Se på PR-rådgivere som enhver annen kilde

- Det er ikke noe spesielt med PR-rådgivere. De har en agenda, som alle andre kilder som kontakter journalister, sa Trond Albert Skjelbred, partner og medeier i Apriil PR, i samtale med NJ Bergens leder Bjørn Olav Hammerstad.

De to inntok scenen på Kulturhuset i Bergen under Norsk Journalistlag og NJ Bergens arrangement «Hvordan skal journalister forholde seg til PR-rådgivere?». Samlingen i Bergen kom i stand i sammenheng med at sentrale tillitsvalgte, advokater og rådgivere i NJ gjennomfører en besøksaksjon. Flere enn 20 klubber og lag over store deler av landet får besøk.

Les: Suksess på landeveien

Mange journalister er dypt mistenksomme til PR-rådgivere. De føler at de må telle fingrene etter å ha kommet ti å håndhilse på en slik. Andre frykter å bli lurt av PR-folkene. Er PR-rådgiverne en trussel mot demokratiet? Dekker de over faktiske forhold? Hvordan skal journalister møte PR-rådgivere som tipser mediene i det ene øyeblikket og gir råd til kilder i det neste?

Nær sagt alle som tar kontakt med journalister har en agenda. PR-rådgiverne har gjerne et mer ferdigtygget og spisset budskap. Men samtidig kan agendaen da også bli mer tydelig. Det burde være til hjelp for journalistene, mente den erfarne PR-mannen, som har 30 års erfaring som konsulent fra selskaper som Geelmuyden Kiese og PwC og har skrevet flere bøker.

–  Løgn blir gjennomskuet

 Det lønner seg ikke å være altfor «lur». Løgn og fanteri blir raskt gjennomskuet og da har du jo ikke sjans neste gang du skal kontakte mediene, sa Skjelbred.

 Hva gjør egentlig en PR-rådgiver? ville NJ Bergens leder Bjørn Olav Hammerstad vite. Han er til daglig journalist og fotograf i Dagen.

 PR-rådgivere hjelper kundene å nå fram med sitt budskap, hjelper dem å formulere og gjøre budskapet mer tydelig, hjelper dem å skrive en kronikk, for eksempel, forklarte Skjelbred.

 Men arbeid overfor mediene er gjerne bare en liten del av arbeidsdagen. Det handler oftere om å skrive taler, lage presentasjoner eller skrive artikler i interne publikasjoner. Eller trene ledere og fagfolk i å møte pressen selv og lage en kommunikasjonsplan.

Landet rundt

I løpet av NJs aksjonsuke har flere lokallag arrangert åpne publikumsarrangementer. I Trondheim snakket tidligere Afrika-korrespondent for NRK, Tomm Kristiansen. Han samlet nær 300 publikummere til det han har kalt “løgnen om de andre”. Kristiansen tok et oppgjør med klisjeene og vrangforestillingene norske medier har levert fra Afrika.

På Færder bibliotek i Tønsberg var temaet kommentarfeltene.  Linda Noor, leder i Minotenk, Eirin Larsen, sjef for sosiale medier i Dagens Næringsliv og Lise Lotte Nyrud, frontsjef i TA, samtalte om de etiske og journalistiske utfordringene med kommentarfeltene, nett-trolling og moderering.