Artikkelen er mer enn ett år gammel

Fortsatt opplagsvekst

Totalopplaget for norske aviser øker fortsatt, men mindre enn de foregående årene. For Bergensavisen er veksten likevel over fire prosent. – Det skyldes noe så enkelt som en betydelig styrket satsing på god, gammel journalistikk, sier klubbleder Einar Lundsør.

Fra første halvår 2021 til første halvår 2022 har totalopplaget for norske aviser økt med 0,8 prosent, viser tall fra MBL.

For Bergensavisen (BA) er veksten 4,4 prosent.

Klubbleder i BA, Einar Lundsør, viser til en betydelig styrket satsing på god, gammel journalistikk, som årsak til veksten avisen opplever.

– Vi har blitt flere journalister, styrket fagmiljøene betraktelig internt i redaksjonen og fått tydeligere kommandolinjer, sier Lundsør.

Satser på journalistene

– BA har blitt en enda bedre og svært relevant avis for bergenserne, takket være en ledelse som har satset på journalistene og offensive, kompetente redaksjonelle medarbeidere som nå i større grad får muligheten til å utnytte sine styrker, sier Lundsør.

Avisen vokser, men Lundsør mener potensialet i Bergen er mye større.

– Vi er ikke fornøyde ennå. Får BAs redaksjon fortsette å satse i Norges nest største by blir både Bergen og BA bedre, sier Lundsør.

Passerer 100 000

Klubbleder i Dagens næringsliv (DN), Ida Grieg Riisnæs, kan også glede seg over vekst i opplagstall. Totalopplaget øker med 6,2 prosent.

– «DN i 100» har vært et mål i mange år. Det er selvfølgelig knall å passere streken, sier Riisnæs.

– Vi har ikke noe storkonsern i ryggen som løfter trafikken utenfra, så her er det kamp om hver leser, hver dag. Vi jobber for å være først med viktige nyheter og gjøre leserne klokere i en stadig mer komplisert og konfliktfylt verden, engasjere og provosere. Å finne den miksen, og nå frem til leserne, er oppskriften på videre vekst.

Solid innsats

NJ-leder Dag Idar Tryggestad mener opplagstallene viser at den uavhengige journalistikken er viktig for folk.

– Veksten er mindre enn de tre foregående årene, men det er fortsatt vekst. Den solide innsatsen våre medlemmer legger ned gir resultater, sier Tryggestad.

Redaksjonell satsing

Tryggestad mener at veksten mange mediehus opplever gir rom for å satse enda mer på redaksjonelt innhold.

– Samtidig er det steder hvor veksten flater ut, eller vi ser en mindre tilbakegang. Nå blir det viktig med eiere som gir disse mediehusene ro til å snu trenden. Det blir ikke mer journalistikk av færre til å lage den, sier Tryggestad.

– Og det er interessant å merke seg at steder hvor det er konkurranse bidrar til at alle vokser, som for eksempel i Bergen, sier Tryggestad, og viser til at også BT kan vise til en vekst på over to prosent.