Artikkelen er mer enn ett år gammel

Hør på henne. Les Vera Henriksens 11 tips for å lykkes med podkast

I november lanserte Romsdals Budstikke podkasten «Hør på henne». Der møter journalist Vera Henriksen kvinner i Molde-regionen som har våget å satse og som har en historie å fortelle.

Podkastmarkedet har eksplodert. Ifølge den store podkastrapporten laget av Kantar er humor, historier fra virkeligheten og nyheter de mest populære temaene. Folk vil ha norske podkaster. Den største lytterandelen er det unge mennesker står for, mens lytterveksten blant 40-49 åringene størst nå.

– Hvorfor enda en ny podkast, det finnes så mange?

– Vi tror det fortsatt er store muligheter lokalt og regionalt, fortalte Henriksen på Norsk Journalistlag Møre og Romsdals fagsamling før utdeling av Journalistprisen for Møre og Romsdal 2021 og 2022. Styret i lokallaget med leder Katrine Naas i spissen, samlet hele 80 journalister fra hele fylket på Scandic Alexandra Molde.

«Hør på henne»

Journalist og kulturleder Vera Henriksen i Romsdals Budstikke fortalte om podkastsatsingen, som har vært en suksess. Etter en sesong og ti episoder hvor kvinner i Romsdalsregionen foreller sine historier, er andre sesong av «Hør på henne» straks i gang.

Hvordan velger du hvem du skal intervjue?

– Vi bestemte oss for å gå bredt ut; finne historiene om kvinner som har opplevd noe, fått til noe, eller måtte kjempe seg gjennom noe. Vi er en lokalavis, så tilhørighet til regionen er et kriterium. Kvinnene ikke bo i Romsdal, men ha en klar tilknytning. Kriteriene er ganske like som dem i avisen ellers, sier journalisten.

RBs podkast er åpen for alle, også ikke-abonnenter. Og målgruppen er bred, ikke bare kvinner. Ny podkast kommer ukentlig. Målet ved oppstart var 750 til 1000 lyttere per episode. De fleste episodene har flere nedlastinger en dette.

– Målet kan virke beskjedent, men podkaster er et nisjemedium og vi må ta ett skritt av gangen. Lytter- og lesertallene varierer mye, avhengig av hvem som blir intervjuet og temaet. Ikke uventet er det saken om dattera til Kjetil Rekdal som har oppnådd all time high.

 

God lyd

Norske podkastlyttere er blitt godt vant. Lyden må være god. De store mediehusene lager store dokumentariske produksjoner. Romsdals Budstikke valgte en ren samtalepodkast, en studiosamtale.

– Vi har en radiostasjon på huset, 1FM, eiet av Romsdals Budstikke. Dermed har vi hatt god lydkompetanse. Satsingen på podkast hadde nok vært tyngre hvis vi ikke hadde gode produsenter å samarbeide med fra starten, sier Henriksen.

 

Tenkte viderebruk på flere plattformer

For en avis som Romsdals Budstikke blir det vanskelig å forsvare ressursbruken bare å lage en podkast som bare er et lydprodukt. Viderebruk av stoffet er viktig.

– Vi lager en kort nettsak, en teaser hver tirsdag når podkastepisodene publiseres. Teaserne er åpne saker og blir veldig godt lest, sammenliknet med saker ellers i nettutgaven. Til den kommende helgen lager deretter er mer featurepreget sak på nett som er pluss-sak, og trykker også et større intervju i papiravisen basert på podkasten, forteller Henriksen.

– Vi har også fått hjelp til å lage en sosiale medier-profil rundt podkasten. Omfanget her begrenses jo av kapasisteten vår.

Det kan være dyrt og tidkrevende å bygge noe i sosiale medier og vi valgte mediene vi føler oss hjemme i; mest Facebook og Instagram. Det er viktig at stoffet kan utnyttes på flere flater, sier Henriksen.

 

Vera Henriksen i Romsdals Budstikkes 11 tips når du skal lage podkast:

  • Hvordan utnytte på flere plattformer?
  • Hvordan bygge i sosiale medier?
  • Profil – tenk gjenkjennelighet
  • Studiopodd elle utegående?
  • Podkast er smalt – og tar lang tid å bygge opp – vær tålmodig
  • Lytt til andre podkaster
  • Gjør god research
  • Still åpne spørsmål – da får du gode svar
  • Vurder faste spørsmål – faste spalter?
  • Forberede intervjuobjektet godt
  • Skape trygg og god stemning i studio