Avisen KRS hilses velkommen av konkurrentene

Det er ikke hverdagsmat at nye aviser dukker opp, slik som Avisen Kristiansand. De etablerte konkurrentene i byen hilser nykomlingen velkommen. Kristiansand er stor nok til å ha flere redaktørstyrte medier.

I starten av august i år gikk Amedias nysatsing på Sørlandet på lufta.

– Det var ikke tilfeldig at vi starta opp rett før valgkampen. Politikken i byen har vært veldig spennende. Nå er vi i en ny fase etter valget. Politikk er fortsatt viktig for oss, men vi vil gå tett på folk i sakene. Vi vil forenkle og forklare politikken og følgene av politiske vedtak, forklarte nyhetsredaktør Marianne Drivdal i Avisen KRS.

Debatt om nykomlingen

Onsdag inviterte NJ Agder debatt «Ny avis og mediemangfold i Kristiansand». Der diskuterte Drivdal nyhetskamp og mediemangfold i byen med sjefredaktør Eivind Ljøstad i Fædrelandsvennen og distriktsredaktør Morten Rød i NRK Sørlandet. NRK-journalist Elin Skaar styrte ordet.

– Konkurranse er bra, det gjør at vi må skjerpe oss, sa Ljøstad i Fædrelandsvennen. Og la til at Kristiansand er stor nok til å ha flere redaktørstyrte medier.

– Kampen om å være troverdige avsendere er viktig nå. Der har vi et felles oppdrag. Vi må jobbe for å gjøre den redaksjonelt styrte journalistikken til et førstevalg for flere. Også for dem som ikke kjenner Fevennen, NRK Sørlandet eller Avisen KRS for den saks skyld, sa Ljøstad.

Færre slips og flere slippers

Journalistikk i øyehøyde, det er det nye mantraet i medie-Norge. Avisen KRS satser på «folkeliv», fortalte nyhetsredaktør Drivdal. – Vi skal være der vanlige kristiansandere er; på tribunen, i kulturen, i hverdagslivet, sa hun.

– Jeg tror egentlig ikke at dette er så langt fra hvordan vi i Fevennen også ønsker å jobbe. Vi har jobba bevisst med å ha færre slips og flere slippers i avisa. Det har vi jo klart. Vi har også forynga redaksjonen betydelig de siste åra. Med en ny konkurrent gjør det at vi må skjerpe oss enda mer, repliserte Ljøstad.

– Vi har nok et bredere oppdrag, og går nok litt mer opp i høyden og tenker mer region, mente Morten Rød i NRK. – På den annen side skal jo også vi skrive som 17-åringen forstår og helst også Mona (42).

Bedre oppstart enn ventet

Avisen Kristiansand nådde 5700 abonnenter sist mandag. De håper å bikke 6000 abonnenter om få dager. Oppstarten har vært veldig mye bedre enn ventet.

– Vi ligger godt over målsettinga som Amedia har satt. Men vi er realistiske. Vi vet at mange av abonnentene er på introduksjonstilbud og er spent på hvor mange som blir med videre, fortalte nyhetsredaktør Marianne Drivdal.

Et 50-talls tilhørere møtte i Håndverkeren i Kristiansand til debatt. (Foto: Espen Brynsrud)