Klubblederne diskuterte det viktige kompetansearbeidet på NJ Trøndelags klubbledersamling. Den var lagt til Kvilhaugen gård i Trondheim, hvor utsikten over trønderhovedstaden er på sitt beste.
Det er mange mediebedrifter i Trøndelag som ikke har kommet sa langt her. Det er bedriftens ansvar å lage et system som sikrer at folk får den kompetansen som trengs i redaksjonene, å foreta kartlegging og initiere tiltak. Men klubber og ansatte har en viktig rolle som pådrivere og fødselshjepere i dette arbeidet.
«Hver enkelt bedrift skal tilby den enkelte medarbeider kompetansehevende tiltak, lage en plan for individuelle tiltak og legge til rette for gjennomføring», står det i Journalistavtalen etter vårens tariffoppgjør.
Gode tips til å bygge kunnskap
Klubblederne har mange tips til å bygge kunnskap og kompetanse i mediebedriftene, for eksempel:
- Engasjere hele bedriften i å finne felles mål, og finne veien dit i fellesskap
- Systematisert kollegalæring, faste læringsarenaer
- Bruke hospitering, både internt og i andre redaksjoner.
- Invitere Institutt for journalistikk (IJ), Senter for undersøkende journalistikk (Sujo) eller andre kursleverandører til å holde lokale kurs.
- Sette krav til at dem som drar på kurs og konferanser, holder kurs i det som er nyttig fra kurset hjemme etterpå.
- Systematisk tipse kolleger om gode digitale kurstilbud
- Låne tiltak og opplegg fra andre bedrifter, som har gjort noe bra
Lenke til Institutt for journalistikk (IJ): Kompetanseprogrammet Styrk