Redaksjonene må få fart på kompetansearbeidet

Det kan straffe seg hardt å sove i timen. Alle trenger å holde seg oppdatert og god i jobben. Klubber og ansatte har en viktig rolle som pådrivere og fødselshjepere i kompetansearbeidet.

Klubblederne diskuterte det viktige kompetansearbeidet på NJ Trøndelags klubbledersamling. Den var lagt til Kvilhaugen gård i Trondheim, hvor utsikten over trønderhovedstaden er på sitt beste.

Det er mange mediebedrifter i Trøndelag som ikke har kommet sa langt her. Det er bedriftens ansvar å lage et system som sikrer at folk får den kompetansen som trengs i redaksjonene, å foreta kartlegging og initiere tiltak. Men klubber og ansatte har en viktig rolle som pådrivere og fødselshjepere i dette arbeidet.

«Hver enkelt bedrift skal tilby den enkelte medarbeider kompetansehevende tiltak, lage en plan for individuelle tiltak og legge til rette for gjennomføring», står det i Journalistavtalen etter vårens tariffoppgjør.

 

Gode tips til å bygge kunnskap

Klubblederne har mange tips til å bygge kunnskap og kompetanse i mediebedriftene, for eksempel:

  • Engasjere hele bedriften i å finne felles mål, og finne veien dit i fellesskap
  • Systematisert kollegalæring, faste læringsarenaer
  • Bruke hospitering, både internt og i andre redaksjoner.
  • Invitere Institutt for journalistikk (IJ), Senter for undersøkende journalistikk (Sujo) eller andre kursleverandører til å holde lokale kurs.
  • Sette krav til at dem som drar på kurs og konferanser, holder kurs i det som er nyttig fra kurset hjemme etterpå.
  • Systematisk tipse kolleger om gode digitale kurstilbud
  • Låne tiltak og opplegg fra andre bedrifter, som har gjort noe bra

Lenke til Institutt for journalistikk (IJ): Kompetanseprogrammet Styrk