– Vi skal konkurrere også selvfølgelig, og konkurranse er bra. Men vi skal også ta et større ansvar for mediemangfoldet. Vi må både heie på konkurrentene våre, og konkurrere med dem på innhold, sa kringkastingssjefen i samtale med NJ i NRKs Atle Bjurstrøm i forbindelse med fagforeningens årsmøte.
– Vi har fortsatt et mål av å nå 4 av 5 nordmenn hver dag. Nå går pilene feil vel. Samfunnsoppdraget vårt stort, bredt og viktig. NRK skal ikke bare levere på underholdning. Vi skal levere på hele bredden av programmer, fortalte K-sjefen.
NRK står fortsatt trygt, og har veldig stor støtte blant nordmenn flest. Allmenkringkasteren topper omdømmemålinger år for år.
– Nå må vi forberede oss på nye rammer framover. Det betyr at vi må blir flinkere til å prioritere arbeidsoppgavene våre. Vi vet ikke detaljene nå, men det er sikkert at det er noen oppgaver vi skal slutte med. Det er ikke resurser til å spre oss mer og mer i alle retninger, sa kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen.