BT har knallsuksess med kortvideoer

Bergens Tidende har funnet opp «kortikken»* på ny. Korte videoer om nyhetssaker i høydeformat er blitt en knallsuksess. Videoene er laget for TikTok, Snapchat og Instagram, men avisa samler dem også i ei stripe på forsiden, kalt kortikken.

– Videoene treffer ikke bare de unge, vi hører at lesere i alle aldre synes det er fint å se kortikkvideoene våre, fortalte BT-journalist Ylva Storhaug-Paalgard på Hauststormen-konferansen. Videoene i kortikken har skyhøye seertall, 1,5-2 millioner visninger i uka.

– Nyhetsvideo har jo alle laget i veldig mange år. Den største forskjellen nå er kanskje hastigheten: 20-40 sekunder, aldri mer enn et minutt. Da faller de av.

Lønner det seg? Kortikk-videoene er blitt et populært sted for annonsører, Om det fører til flere abonnenter direkte er usikkert, foreløpig. – Vi bygger vaner, vi bygger tillit. Det burde gi uttelling på etter hvert, sa Ylva Storhaug-Paalgard.

*Kortik er egentlig bergensk for kortbukse.