Artikkelen er mer enn ett år gammel

#MeToo-kampanjen i mediebransjen virker

Andelen journalister som opplever seksuell trakassering er har gått ned siden 2017, viser #MeToo-undersøkelsen som ble gjennomført i november, men bransjen har fortsatt utfordringer når det omfanget uønskede kommentarer, blikking og tafsing.

Nå er tallene for NJs medlemmer klare.

Mens andelen som svarer at de har blitt seksuelt trakassert det siste halvåret er halvert fra 4 til 2 prosent i løpet av toårsperioden, er det fortsatt drøyt 20 prosent som svarer at de har opplevd ulike typer uønsket seksuell oppmerksomhet. Undersøkelsen viser videre at det er langt mellom de grove enkeltsakene, men at den seksuelle trakasseringen gjerne har form av gjentatte kommentarer av kropp, tafsing og blikking. Dette går på selvfølelsen løs, og har både jobbmessige og helsemessige konsekvenser, spesielt i saker der en leder står bak den uønskede oppmerksomheten. Lederne er involvert i en fjerdedel av hendelsene. I disse sakene, som er de egentlig #MeToo-sakene, som kjennetegnes av asymmetrisk maktforhold, svarer nærmere en tredel av de rammede at de har byttet jobb eller vurderer å bytte jobb, mens nærmere en fjerdedel svarer at de har hatt ulike former for helsemessige reaksjoner.  som konsekvens

Drøyt 2400 NJ-medlemmer besvarte undersøkelsen i november 2019, noe som er bra med tanke på at saken preget nyhetsbildet da den første undersøkelsen ble gjennomført 2017 og ca. 3600 deltok.

Resultatene fra undersøkelsen for NJs medlemmer finner du her