Artikkelen er mer enn ett år gammel

Statsbudsjett 2021: Mediebransjen krever nye tiltak

Presseorganisasjonene ber om nye tiltak som virker bredt, i tillegg til en styrking av dagens mediestøtte. 

“Det er behov for nye tiltak som virker bredt, i tillegg til en styrking av dagens mediestøtte. Allerede før koronakrisen stod mediene i en situasjon hvor de på få år har mistet milliarder i annonseinntekter, og endringstakten og digitalisering i bransjen var og er høy. Krisen har virket som en akselerator og forsterker av denne utviklingen. De økonomiske tapene denne våren er permanente. Følgekonsekvensene vil ha effekt gjennom hele 2021, og trolig i flere år fremover, og vil med stor sannsynlighet ha strukturelle effekter på annonseinntektene i retning av ytterligere digitalisering. Enkelte annonsører kan også rett og slett forsvinne.

Det er derfor behov for nye, brede, indirekte og mest mulig konkurransenøytrale tiltak slik at journalistikken kan opprettholdes samtidig som arbeidet med å etablere en bærekraftig digital forretningsmodell fortsetter”, skriver presseorganisasjonene i brev til Kulturdepartementet.

Avsendere av brevet er Norsk JournalistlagMediebedriftenes Landsforening,  Norsk Redaktørforening, Landslaget for lokalaviser, Fagpressen, Norsk Presseforbund og Norsk Lokalradioforbund.

Les hele brevet her:

2020 06 19 Felleshenvendelse Til KUD Om Statsbudsjett 2021
Size : 253.6 kB Format : PDF
.