-
Hva skal du jobbe med og for hvem?
Bruk tid på å researche dine potensielle kunder og deres behov, før du kontakter dem. Da er det mer sannsynlig at dine idéer når fram.
Du har kanskje allerede lagt en plan for hva du ønsker å jobbe med og hvem du har lyst å levere til. Hvis ikke, sett deg ned og skriv en liste med det du kan og det du har lyst til å gjøre.
- Finn ut av hva du kan og hvem du kan tilby det til. Skriv en liste med på dine fem første potensielle kunder. Det finnes utrolig mange redaksjoner der ute – hva er det du har lyst til å jobbe med?
- Hvilke tjenester har du lyst til å levere til kundene din? Skriver du? Tar du bilder? Lager du lyd? Tilføy tre potensielle kunder til listen din.
- Ta utgangspunkt i arbeidserfaring og utdanning, men husk at også hobbyer og andre interesser kan være inngangen til nye oppdragsmuligheter eller idéer.
- Hvis du ikke umiddelbart vet hva du vil, ta en prat med kolleger, venner og familie. Få dem til å beskrive hva du er god til. Kanskje ser de noe ved deg som du ikke visste selv.
- Har du spesialisert deg på et felt gjennom utdannelse, tidligere jobb eller bare nysgjerrighet? Hvis du har en nisje eller et fagfelt som du er ekspert på (eller ønsker å bli det) kan det være et godt utgangspunkt for frilansvirksomheten din.
Være mer synlig og fremstå proff
- Ha en ok mailadresse. Det er kanskje på tide å bytte fra superDuper@mailify.com. Bruk navnet ditt – navn.navnesen@dittdomene/gmail eller lignende.
- Er du medlem av NJ Frilans får du tilgang til å lage din egen side på Frilanskatalogen. Hvis du allerede er medlem og ikke har profil – opprett en nå! Et fint verktøy for å bli synlig.
- Uansett om du er skrivende eller gjør noe annet kan det være greit å ha en hjemmeside. Det finnes mange tilbud og funksjoner. Det viktigste er uansett kontaktinfo og arbeidsprøver. En frilanser som det ikke finnes kontaktinfo på, finnes ikke.
Kontakt de første kundene
Det absolutt viktigste når du starter som frilanser, er å finne dine første kunder. Du kan ikke forvente at kundene bare dukker opp automatisk. Med tid og innsats kommer kundekretsen til å vokse og oppdrag komme lettere. Det er ingen som kommer til å ringe deg hvis de ikke vet at du eksisterer.
Som frilanser burde du ikke stå på stedet hvil. Det er like greit å bli vant til at kunder kommer og kunder går. Det største arbeidet er å kontakte dem du ønsker å levere til. Ta utgangspunkt i listen over de potensielle kundene og kontakt dem med konkrete idéer. Det burde være en blanding mellom hva du har lyst å gjøre – og ting du vet du kan.
Ikke bry deg om avslag
Hvis du ikke hører noe når du har sendt en pitch, så betyr det ikke nødvendigvis at du har fått et avslag. Vi har et eget kapittel der frilanser Christina Skreiberg gir råd til hvordan selge inn saker. Følg opp din første kontakt etter et passende tidsrom. Hvis saken du har laget står i fare for å miste aktualitet, kan det være et passende å gi en deadline på svar før du hopper videre til neste kunde.
Får du et endelig nei fra den første kunden, se hvor den eventuelt kan selges videre. Må saken kanskje skrives/klippes om for å passe den neste aktuelle kunde? Har du én eller flere idéer på lager. Fortsett innsalget av deg selv og ideene dine!
Finn mange kunder
Visste du …
NJ har en rammeavtale med Mediebedriftenes Landsforening (MBL).
Vær forsiktig med å bli for avhengig av en eller to store kunder. Mediebransjen endrer seg raskt. Selv om du leverer jevnlig og godt til en kunde, kan de forsvinne når som helst. De kan gå konkurs, presse prisene nedover eller endre hvordan de produserer journalistikken sin. Det meste av dette er utenfor din kontroll. Tenk på å få en allsidig og uavhengig kundekrets.
Bruk nettverket ditt
Tips
Fagpressekatalogen.no har oversikt over alle fagblader i Norge. Dem er det mange av, kanskje også noen som passer for din nisje.
Bruk det nettverket du allerede har til å skaffe deg dine første oppgaver og oppdrag. Det kan være tidligere kolleger, studiekamerater eller venner/familie. Fortell omverdenen at du er frilanser! Noen i omgangskretsen din eller noen du tilfeldigvis møter på en fest eller annen sammenkomst, har kanskje en oppgave eller en kontakt du kan bruke.
-
Hvor finner du kundene?
Tidligere arbeidsgivere og kolleger
Kontakt tidligere arbeidsplasser og tidligere kolleger. Er det noen utenfor mediebransjen du kan samarbeide med også? Vær skamløs! Har man kontakter innenfor er det mye lettere å få oppdrag.
Frilanskontoret
Hvis du har bestemt deg for å ha kontorplass et sted, kan det være en god mulighet til å skaffe oppdrag. Om noen av kollegene dine driver med det samme, kan det hende at de gir oppdrag videre som de ikke har tid til. Hvis kollegaene dine driver med noe annet, så se etter muligheter om å samarbeide! Når du blir mer etablert er det kanskje din tur til å gi oppdrag videre.
Kolleger og samarbeidspartnere
Å slå seg sammen med en frilanskollega om de første oppdragene kan være en god måte å sette i gang på. Kjenner du noen som også har startet som frilanser og trenger en partner? Eller har du lagt merke til noen mer erfarne du har lyst til å samarbeide med? Husk å ta en prat om hvordan honoraret skal deles.
Sosiale medier og internett
Det finnes flere plattformer som tilbyr katalogtjenester for frilansere. Vær skeptisk til de der det koster mye å være medlem. Undersøk de reelle sjansene for å få oppdrag igjennom tjenesten.
Kjenner du noen som bruker den?Som medlem av NJ Frilans får du lage gratis profil på frilanskatalogen.no.
På Facebook finnes det også mange grupper hvor oppdrag og jobbutlysninger blir delt. NJ Frilans har et eget lukket diskusjonsforum hvor oppdrag iblant deles. Under er en liste med et utvalg av Facebook-grupper:
- Unge lovende Kvinner
- Kulturnettverk
- Norske Journalister
- Fotojournalistenes pilselag
- Mediejobb
- Norske Journalister
-
Sett realistiske mål!
Å ta seg dårlig betalt i starten er en forferdelig forretningsidé.
Det er vanskelig å si hva som er realistiske mål for en ny frilanser. Det kommer helt an på hvilket utgangspunkt du starter fra og hvilket inntektsnivå du ønske å være på. Som nyutdannet kan det være så enkelt som at du har lyst til å etablere deg som frilanser, tjene mer penger enn du mottok i studielån og arbeide med ting du har lyst til.
Kommer du fra en fast stilling i avis, kan det hende at det tar litt tid før du er på et inntektsnivå du er fornøyd med.
Å ta seg dårlig betalt i starten er en forferdelig forretningsidé. Da får du en lang vei å gå når du skal forhandle anstendige honorarer i framtiden. Sett deg ordentlig inn i lønnsnivået til den aktuelle publikasjonen. Kjenner du til andre frilansere som leverer til publikasjonen? Spør hvordan ståa er. Det er du som setter din timepris eller ditt honorar. Du kommer ikke noen vei uten reell forhandling. Si nei til prisdiktat. Vet du ikke din verdi, blir alle frilansere verdiløse.
Sett realistiske mål og gi det en tidsramme. Frilanslivet – uansett om du er etablert eller helt ny – kan variere veldig. Hvor mye du fakturerer for kan svinge voldsomt. Spar opp en bufferkonto slik at du har et selvstendig økonomisk rammeverk rundt frilansvirksomheten din. Hvis du lager din egen økonomiske trygghet står du sterkere i forhandlinger og du kan si nei til kjipe og dårlig betalte oppdrag.
Det er ikke unormalt at det tar et par år før du har en stabil inntekt som frilanser. Sett både ambisiøse langtidsmål og realistiske korttidsmål. Du må tenke grundig over hva som er viktig for deg: Er det høy inntekt, fleksibel arbeidsuke, spennende arbeidsoppgaver, plass til personlige prosjekter eller noe helt annet?
Det er mye gøyere å oppnå mål, enn å ikke gjøre det. Så start opp med noe som du har gode sjanser for å få til. Sett nye mål umiddelbart når du har nådd dem. Belønn deg selv, men fortsett å se framover.
Hva vil det si å lykkes som frilanser?
Det finnes like mange svar på det som det finnes frilansere. For følelsen av å lykkes er høyst individuell og kommer den helt an på hva du vil og hvor du er på vei. Det finnes ikke én gullforgylt oppskrift. Men en ting er sikkert: Det holder ikke at du er bare er flink. Du skal være din egen sjef, og du skal få en hverdag til å henge sammen både profesjonelt og personlig.
Det hjelper å være målrettet og tørre å tro på deg selv og virksomheten din. Å selge seg billig for å få innpass kommer til å koste deg dyrt i det lange løp. Når du først har bestemt deg for å bli frilanser, sats alt til neste måloppnåelse før du gjør en evaluering.