I statsbudsjettet for 2024, er det foreslått at momsfritaket for lyd og bilde ikke skal gjeninnføres. Tirsdag 17. oktober deltok NJ-leder Dag Idar Tryggestad i muntlig høring i finanskomiteen der han tok opp temaet.
– Momssjokket som traff bransjen i fjor, og for så vidt også politikerne, lot seg ikke reversere da. Derfor var det overraskende at regjeringen valgte å videreføre en ordning som verken er plattformnøytral, eller som stimulerer til innovasjon og endringstakt i en bransje under press, sa Tryggestad.
– Ikke bare økonomisk, men også fra aktører som ikke har som mål å formidle fri og uavhengig informasjon.
Skapte rom for å satse
Det plattform- og teknologinøytrale momsfritaket norske medier hadde tidligere, skapte rom og forutsigbarhet for å satse journalistisk også i krevende tider.
– Som da pandemien traff oss. Mediene kunne spille den avgjørende samfunnsrollen vi skal ha når slike kriser inntreffer. Både for å avdekke, men også informere.
Må nå de unge
En av bransjens største utfordringer er at mange unge i dag ikke søker til uavhengige, redaktørstyrte medier.
– Da er det viktig at vi når disse på riktig plattform. Det er bransjens jobb å sørge for at vi har relevant innhold, men vi trenger politisk drahjelp for at å komme i posisjon. Da er moms på lyd og bilder, der hvor de unge er, hemmende, sa Tryggestad.
– Derfor ber vi om at politikerne – igjen – samler seg om at det ikke skal være moms på det frie ord. Uavhengig av plattform.