Forrige uke arrangerte Norsk Journalistlag sin årlige samling for tillitsvalget, Styrkeløft. Med rekordstor deltagelse var det duket for to dager med faglig påfyll, inspirasjon og diskusjon.
Mangfold var det gjennomgående tema i sesjonene første dag, og har vært et viktig og pågående arbeid i organisasjonen siden temaet ble løftet fram på landsmøtet i 2021. Realiteten var at NJ hadde en viktig jobb å gjøre når det gjaldt inkludering, for alle, i bransjen, og i organisasjonen.
Åpen for andre
I vår overtok Morten Feirud ledelsen for mangfoldsutvalget i Norsk Journalistlag.
– Temaet fungerte bra på Styrkeløft. En god indikator på det er engasjementet som blant annet kom til uttrykk ved mange spørsmål fra salen under sesjonene. Folk lyttet, var nysgjerrige og flere fikk svar på det de lurte på. Det gjør meg fornøyd, sier Feirud.
Feirud trekker fram noen konkrete ting som ble sagt fra scenen, som gjorde inntrykk på ham.
– Hvis jeg bruker 25 prosent på å holde igjen eller skjule hvem jeg er, så kan jeg ikke gi hundre prosent i jobben. Det var det Sumeet Singh Patpatia fra Schibsted som sa, og er et godt eksempel på viktigheten av å være inkluderende og åpen for andre på arbeidsplassen, sier Feirud.
Videre merket han seg Fredrik Solvangs bekymring for at begrepet mangfold skulle bli en floskel.
– Det er en god påminner om å spisse hva vi faktisk tenker på når vi snakker om mangfold i NJs mangfoldsplakat, mener Feirud.
Dag Idar Tryggestad trakk fram behovet for at stillingsannonser utformes slik at alle føler seg «invitert til festen». Som svaksynt og uten førerkort, fører slike krav til at han blir ekskludert fra å søke på stillinger.
Praktisk og anvendbar
Mangfoldsplakaten må ha noen generelle punkter som gjør den relevant for store og små mediehus mener Feirud.
– Den må formes på en måte som gjør at det faktisk er hjelp i den – ikke sånn at den bare er noe man klistrer på veggen og klapper seg selv på skuldra for at man har den, sier Feirud.
Har du synspunkter og tips til plakaten? Gi oss dine innspill her!