Fredag møtte NJs politiske ledelse og medieadvokat den nye «medieministeren», Anette Trettebergstuen.
– Det var en god anledning til å argumenter for de sakene som er viktigst for oss nå, sier Tryggestad.
NJ trakk blant annet fram at kompetanse må inn i den utvidede innovasjonsordningen for mediebransjen.
– Å kontinuerlig tilføre bransjen og vi som jobber i den kompetanse vil være en avgjørende faktor for om vi lykkes inn i heldigital fremtid. Hovedansvaret ligger hos arbeidsgiver, men fordi behovet er så stort vil det også være nødvendig med ulike støtteordninger. Det er derfor viktig at kompetanse blir den del av de fireårige styringssignalene for mediestøtten som legges frem neste år, sier Tryggestad.
Nullmoms og giganter
Norsk Journalistlag formidlet også paradokset knyttet til moms på journalistikk.
– Vi etterlyste en rask og nødvendig løsning knyttet til nullmoms for alle journalistikk, og at det er urimelig at ukepressen holdes utenfor. Dette er partiene som utgjør flertallet enten for eller positive til, så nå gjenstår bare gjennomføringen, sier Tryggestad.
Et sentralt tema under møtet var også de store teknologigigantene.
– Vi er glade for at kulturministeren kaller inn til det møte med de store, globale aktørene, hvor også presseorganisasjonene blir med. Det er et stort problem at de store aktørene utfordrer redaktørrollen når det gjelder hva som er tilgjengelig av innhold for brukerne. Vi kan ikke sitte passivt å vente på at EU skal løse problemene, verken på dette området, eller når det kommer til konkurranseregulering, sier Tryggestad.
Tryggestad forteller at også frilanserens situasjon ble formidlet.
– Vi minnet ministeren om frilanserens utsatte posisjon generelt, men spesielt nå under koronapandemien, med bortfall av inntekt gjennom avlysninger av kulturarrangementer, sier Tryggestad.