Artikkelen er mer enn ett år gammel

Skal det åpnes for mer sponsing av journalistikk?

Norsk Presseforbund (NP) har satt ned et utvalg som skal se på mulige endringer av kapittel 2 i Vær varsom-plakaten. Dette kapittelet omhandler hvordan man opprettholder et tydelig skille mellom journalistikk, reklame og sponsing.

Utvalget har ikke fått noen frist for når de skal levere sin innstilling til styret i NP. Fra NJ deltar leder Dag Idar Tryggestad og Linda Vaeng Sæbbe fra Amedia.

– Vi skal gjennom en grundig prosess og har ikke hastverk. Dersom det skal gjøres endringer må vi være trygge på at disse er riktige. Derfor blir det viktig med en grundig diskusjon både i NJ, bransjeorganisasjonene og med øvrige interessenter, sier Tryggestad.

Utvalget består av Arild Kveldstad, Gard Steiro, Theo Jordans, Marte Svarva, Hanna Relling Berg (leder), Dag Idar Tryggestad, Arne Jensen og Linda Vaeng Sæbbe.