Artikkelen er mer enn ett år gammel

Tv 2s pop-up-butikk ga 62 000 kroner til kolleger i Ukraina

I mai arrangerte ansatte i TV 2 et pop-up-utsalg av klær som har blitt brukt av kanalens programledere. Formålet var å samle inn penger til Ukraina. Og så tok salget helt av!

– Janne Blindheim har samlet inn klær, og vi hadde et hårete mål om å få inn opp mot 30 000, sier Henrikke Helland i TV 2.

Et studio ble rigget med sprudlende drikke, søtsaker, feelgood-musikk og gode kjøpsveiledere.

– Og med provisoriske prøverom og mulighet for en tur på catwalken, var kjøpsgleden og givergleden så enorm, at vi fikk inn svimlende 92 000 kroner. Fantastisk! Sier Helland.

Pengene som har kommet inn, fordeles mellom to organisasjoner.

Kia Bjørgvin Vest, som skaper møteplasser for ukrainske flykninger som kommer til Norge, og til Njs solidaritetsaksjon for ukrainske journalister.

– Ukrainske journalister jobber under svært vanskelige forhold og setter livene sine i fare. De har en ekstremt viktig rolle gjennom å både formidle journalistikk til sin egen befolkning og til resten av verden. Mediehusene samler også inn dokumentasjon på krigsforbrytelser som kan sørge for at Russland må stå til rette for det de har gjort i ettertid, sier Helland.